Mendoza

Mendoza is dé wijnstreek van Argentinië en ongeveer 70% van de wijnproductie komt hier vandaan. Er valt minder dan 200 ml neerslag per jaar en kent daarom ook een woestijnklimaat. De winters zijn fris rond de 15 graden en in de zomer kan het er wel 37 graden worden. Met zoveel wijngaarden om je heen, kan je niet anders dan uitgebreid proeven!

Mendoza telt ongeveer 111.000 inwoners en ligt in het westen van Argentinië aan de voet van de Andes en de grens met Chili. Midden in het centrum vind je Plaza Indenpancia, een mooi plein met een fontein, bankjes en verschillende marktkraampjes. Er zijn veel restaurantjes te vinden in deze stad. Wij zijn gaan eten bij Estancia La Florencia, een typisch Argentijs restaurant.

Maipú

Vanuit het busstation in Mendoza kan je een bus pakken naar Maipú. De bus doet er een klein half uurtje over en je stapt uit in een doorgaande straat waar meerdere fietsverhuurbedrijven zitten. Wij huurden een fiets bij Maipú bikes http://www.maipubikes.com. Het was super warm eind december met 37 graden en eerst moesten we 13 km vals plat omhoog fietsen. Na veel hijgen kwamen we aan en hadden we echt zin in een koud glas witte wijn. Maar helaas, het was een olijvengaard en konden een proeverij doen met olijven en olie. Ook lekker, maar de wijntjes waren hier helaas dus niet. We waren wel super blij dat we eerst naar het laatste punt waren gefietst, want nu konden we op de terugweg telkens stoppen en gingen we sneller naar beneden. Bij Tempus Alba hebben we verschillende wijntjes geproefd en even tussen de wijngaarden gelopen. Daarna nog een proeverij met veel verschillende likeurtjes en kleine hapjes. Toen kwamen we weer bij Maipú bikes en nam de vriendelijke eigenaar ons mee naar zijn kroegje ernaast waar we gratis wijn met empanadas, een Argentijnse snack, kregen. Super afsluiter!

Termas de Cacheuta

Op 40 km van het centrum van Mendoza, aan de voet van de Andes, vind je de hotsprings Termas de Cacheuta http://www.termascacheuta.com. Met een lokale bus vanaf het busstation ben je hier in een uur tot anderhalf uur. Van de hele reis door Zuid-Amerika vonden wij dit zeker de mooiste en schoonste hotsprings. Er zijn verschillende baden in verschillende temperaturen van 25 tot 50 graden Celsius. Er zijn zelfs 2 glijbanen en een lazy river. Je kan er heerlijk relaxen op een grasveld en er is een klein restaurantje waar je kan eten. Bij een klein supermarktje kan je ook diverse dingen kopen als ijsjes, drinken en chips. Het water is 100% naturel en komt uit de bergen. Het uitzicht is echt fenomenaal daar!

Hostel

Wij verbleven in Windmill hostel waar we ook Nieuwjaar hebben gevierd op het dakterras met alle medereizigers uit het hostel. Het is een simpel hostel met een hele kleine badkamer. Prima kamers en aardig personeel die je met van alles willen helpen. Binnen 10 minuten sta je in het midden van het centrum.